top of page
Search
Writer's pictureBelia Mahir (Rizan Hassan)

KENAPA PONTENG SEKOLAH?


28.09.2020 | SMK Tinggi Port Dickson, Negeri Sembilan

Isu ponteng di kalangan pelajar tidak boleh di anggap “biasa”. Ianya adalah suatu ancaman besar yang merosakkan. Pelbagai alasan diberikan berkaitan salahlaku ponteng. Apakah jalan penyelesaiannya? Terus memberi hukuman bukan jalan terbaik. Sebaliknya, perlu lebih mendalami apakah penyelesaian kepada setiap alasan.

Pengamatan saya, terdapat 6 perkara yang selalu menjadi penyebab kepada ponteng sekolah:

1. KEPUTUSAN PEPERIKSAAN YANG BURUK

Berjuang di kelas boleh mendukacitakan pelajar, dan membuat mereka tertanya-tanya adakah wajar untuk bersekolah di tempat yang merebut nombor pertama. Walau bagaimanapun, sedikit usaha di luar sekolah (seperti di rumah) boleh membuat mereka pergi jauh. Sama ada program bimbingan, aktiviti orang muda, atau pembelajaran tidak formal di luar sekolah secara percuma, sebenarnya terdapat banyak cara untuk menginspirasikan keyakinan kepada pelajar, dan membantu mereka merasa lebih diterima di dalam kelas.

2. MEMBULI

Walaupun hadapi kesukaran untuk belajar, bagi kebanyakan pelajar, buli telah membuatkan pelajar rasa berada di sekolah tidak lagi selamat, baik dari segi fizikal dan emosi. Guru dan ibu bapa perlu lebih pakar untuk menyedari tanda-tanda buli. Walaupun pelajar enggan membicarakan buli yang mereka alami, terdapat banyak sumber, bahkan aplikasi, yang menawarkan petua tentang cara melakukan perbualan dan perbuatan semacam itu.

3. PENYAKIT

Alasan “saya sakit”atau änak saya sakit”sering terlintas di fikiran untuk di jadikan alasan ponteng. Kadang-kadang perkara itu tidak dapat dielakkan, tetapi ada cara keluarga dapat meminimumkan ketidakhadiran yang berkaitan dengan penyakit dan memastikan anak mereka masih mendapat pendidikan yang selayaknya. Kesihatan yang baik sangat penting untuk kesejahteraan pelajar, jadi mendorong diet dan senaman yang baik itu mustahak.

4. MENJAGA AHLI KELUARGA YANG LAIN

Sama ada adik beradik, datuk nenek, atau seseorang yang mempunyai keperluan kesihatan khas, seringkali pelajar menghabiskan masa untuk menolong keluarga mereka daripada berada di sekolah. Ini adalah pilihan sukar yang tidak harus dibuat oleh pelajar dan keluarga, tetapi ada cara untuk menanganinya. Terdapat sumber untuk membantu mencari perkhidmatan penjagaan warga tua, penjagaan anak yang berpatutan atau bahkan percuma, dan juga rawatan kecemasan yang dirancang atau kecemasan. Sebab itu pentingnya perjawatan seperti Pekerja Khidmat Komuniti, Pekerja Belia Profesional dan Pekerja Sosial.

5. MASALAH KESIHATAN MENTAL ATAU EMOSI

Masalah kesihatan mental dan emosi boleh menjadi alasan yang betul untuk pelajar hilang dari radar sekolah. Tetapi penting bagi keluarga untuk bekerja dengan sekolah supaya pelajar dapat maju, kerana ketidakhadiran yang berlanjutan dapat memburukkan masalah akademik dan emosi. Keluarga harus memahami pelbagai emosi dan tingkah laku anak mereka yang mungkin tidak menyebabkan hilangnya dari sekolah, dan memahami bagaimana mengenal pasti dan menolong anak-anak melalui masalah kesihatan mental yang lebih serius ketika timbul.

6. PERSEKITARAN YANG BERISIKO

Lif rumah flat rosak, penagih di laluan ke sekolah, pengangkutan awam yang jauh, lampu jalan tidak berfungsi…itu antara masalah besar yang mereka tempuhi dan malangnya kita memaksa mereka menempuhnya sendirian. Mereka mahukan masalah mereka di selesaikan segera. Memahami mereka bukan sekadar mendengar suara rintihan mereka tetapi juga perbuatan negatif mereka adalah suatu protes yang perlukan sokongan sosial daripada orang dewasa

Oleh Rizan Hassan

640 views0 comments

Comments


bottom of page