top of page
Search

20 WARGA UMPSA TIMBA PENGALAMAN BIDANG AI DI BEIJING POLYTECHNIC



Seramai 18 orang pelajar dan 2 tenaga pengajar dari Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah (UMPSA) menyertai Malaysia-China Advance TVET Mobility Program ke China.


Peserta akan menjalani latihan peningkatan kemahiran dalam bidang Artificial Intelligence (AI) selama 2 minggu. Usaha ini adalah kerjasama Projek Belia Mahir dan TANG international Education (China) di bawah usaha Malaysia-China Institute (MCI) melalui Belt & Road Initiative (BRI) China.


Majlis pelepasan di sempurnakan oleh YB Tn. Hj. Manndzri Hj Nasib, Pengerusi RISDA / Ahli Parlimen Tenggara yang juga Pengerusi Lembaga Penasihat Malaysia-China Institute.


Program ini adalah satu kolaborasi yang memberi penekanan dan kefahaman kepada bakat kemahiran tempatan tentang masa depan kerjaya selain menjawab persoalan mengapa peningkatan kemahiran adalah penting dalam dunia yang di dorong oleh kecerdasan buatan (Artificial Intelligence - AI).


Apabila kita melangkah lebih jauh ke abad ke-21, peranan AI di tempat kerja menjadi semakin penting. Walaupun sesetengah mungkin melihat AI sebagai ancaman kepada pekerjaan, adalah penting untuk menyedari bahawa teknologi ini berpotensi untuk mencipta peluang baharu dan menarik untuk pekerja. Walau bagaimanapun, untuk memanfaatkan peluang ini, bakat tempatan kita mesti bersedia untuk melabur dalam peningkatan kemahiran dan menyesuaikan diri dengan perubahan landskap kerja.


Kepentingan Peningkatan Kemahiran


World Economic Forum (WEF) menganggarkan bahawa menjelang 2025, tenaga kerja global akan memerlukan tambahan 101 juta pekerja dengan kemahiran teknikal dalam bidang seperti data analysis, artificial intelligence dan machine learning. Ini bermakna pekerja yang tidak dapat menyesuaikan diri dan mempelajari kemahiran baru ini akan ketinggalan dalam pasaran kerja. Malah, kajian terbaru oleh McKinsey & Company mendapati sehingga 375 juta pekerja di seluruh dunia mungkin perlu menukar kategori pekerjaan menjelang 2030 disebabkan automasi.


Peningkatan kemahiran bukan hanya tentang mengikuti kemajuan teknologi; ia juga tentang kekal relevan dalam pasaran pekerjaan yang semakin kompetitif.


Apabila teknologi AI terus berkembang, permintaan untuk pekerja yang mempunyai keupayaan untuk bekerja bersama dan mengurus sistem AI hanya akan meningkat.


Kami di Projek Belia Mahir berkeyakinan tinggi bahawa hari ini satu daripada lima pekerja yang terlibat dalam kebanyakan tugas bukan rutin akan bergantung kepada AI untuk melakukan kerja mereka. Ini bermakna individu yang mampu menyesuaikan diri dan mempelajari kemahiran baharu ini akan mendapat permintaan yang tinggi.


Tahniah kepada UMPSA dan selamat menimba ilmu dan pengalaman.





154 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page