top of page
Search

SKIM PERANTISAN NASIONAL: ANALISIS MINAT DAN PERANCANGAN KERJAYA, UJIAN PSIKOMETRIK


SKIM PERANTISAN NASIONAL (SPN)


Inisiatif Kementerian Belia dan Sukan untuk membantu peluang pekerjaan untuk golongan belia. Permohonan kini di buka:

.


#######-------


Bimbingan Kerjaya

ANALISIS MINAT DAN PERANCANGAN KERJAYA, UJIAN PSIKOMETRIK


Analisis Minat Kerjaya dan Ujian Psikometrik

Setelah anda mengetahui faktor-faktor yang mempengaruhi pemilihan kerjaya, terdapat pelbagai alat yang tersedia untuk membantu anda menentukan kerjaya impian anda. Analisis minat kerjaya dan ujian psikometrik akan membantu anda mengetahui lebih banyak mengenai diri anda dan mengetahui jenis kerjaya yang paling sesuai dengan anda. Anda boleh memilih ujian profesional yang ditawarkan oleh kaunselor sekolah atau perunding bimbingan kerjaya anda, atau mengikuti ujian minat kerjaya dalam talian. Sebaik sahaja anda mempunyai idea tentang kerjaya impian yang berpotensi, lakukan penyelidikan untuk mengetahui lebih lanjut mengenai pekerjaan itu untuk memastikan bahawa ia adalah sesuatu yang anda benar-benar ingin lakukan.


Selain ujian psikometrik, ibu bapa, penjaga atau mentor anda yang menghabiskan banyak masa dengan anda akan mengenali anda dengan lebih baik. Pertimbangkan input dan nasihat mereka mengenai jenis kerjaya yang sesuai dengan anda.



Perancangan Kerjaya

Perancangan kerjaya sangat penting dalam menyediakan peta jalan untuk mencapai kerjaya impian anda. Perancangan yang teliti akan membantu anda mengawal arah tindakan anda, memanfaatkan sumber yang ada dengan sebaik mungkin, dan mengukur hasil kemajuan anda.


Ringkasnya, pertama sekali anda perlu mengenali diri anda dengan lebih baik dan menilai faktor luaran yang mungkin mempunyai kesan yang besar terhadap pilihan kerjaya anda. Ini dapat dicapai melalui penilaian diri yang berkisar pada pertimbangan, refleksi, dan penilaian yang teliti terhadap minat, kemahiran, keperibadian, dan nilai anda.


Kedua, anda mesti meneroka, mengumpulkan, dan mengatur semua sumber yang ada untuk membantu anda menyenarai pendek pilihan kerjaya teratas anda dari senarai awal kerjaya yang telah anda kembangkan.


Ketiga, anda perlu memahami jalan belajar yang mesti anda lalui untuk menempuh pilihan kerjaya tertentu dan menentukan keperluan akademik dan profesional yang diperlukan oleh kerjaya tersebut. Anda kemudian dapat menilai sama ada anda mempunyai syarat yang diperlukan untuk pilihan kerjaya tersebut dan jika tidak, adakah anda bersedia (atau mempunyai sumber daya) untuk memenuhi syarat tersebut.


Perancangan yang teliti adalah kunci untuk mewujudkan kerjaya impian anda!


79 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page