top of page
Search
Writer's pictureBelia Mahir (Rizan Hassan)

SKIM PERANTISAN NASIONAL: APAKAH KERJAYA IMPIAN ANDA?



SKIM PERANTISAN NASIONAL (SPN)

Inisiatif Kementerian Belia dan Sukan untuk membantu peluang pekerjaan untuk golongan belia. Permohonan kini di buka:

.


###---


Bimbingan Kerjaya

APAKAH KERJAYA IMPIAN ANDA?


Hari ini, ramai di antara anda mungkin masih kabur atau mempunyai idea mengenai kerjaya impian anda. Sebilangan daripada anda mungkin telah memutuskan untuk memilih kerjaya konvensional seperti jurutera, akauntan, doktor, peguam atau guru. Yang lain mungkin ingin mengejar yang kurang konvensional seperti menjadi juruterbang, pemuzik, stuntman, atlet profesional, atau usahawan.


Anda mungkin juga mempunyai pilihan kerjaya impian kedua atau ketiga. Walau bagaimanapun, mungkin ada di antara anda yang mungkin tidak yakin dan mungkin tidak tahu bagaimana hendak memulakan kerjaya.


Berada di posisi yang menyulitkan perlu memaksa anda untuk memperoleh maklumat mengenai pelbagai kerjaya, pilihan belajar yang ada, dan juga mengetahui diri anda adalah yang terpenting dalam membolehkan anda membuat keputusan yang baik.


Memilih kerjaya mungkin merupakan salah satu keputusan terpenting yang akan anda buat dalam hidup anda. Kerjaya adalah pengejaran yang memerlukan banyak masa dan pelaburan emosi di samping keperluan untuk menyediakan diri sendiri, dan mungkin keluarga. Membuat keputusan yang salah boleh menyebabkan anda tidak berpuas hati dengan pekerjaan anda atau tidak dapat menjalani gaya hidup yang anda mahukan.


Keputusan mengenai masa depan anda harus menjadi keputusan yang anda buat sendiri. Walau bagaimanapun, anda harus memastikan bahawa anda telah membuat kerja rumah anda dalam mengetahui semua pilihan anda dan membandingkannya dengan minat anda sendiri sebelum membuat keputusan.


Sejumlah faktor berbeza menyumbang untuk memilih kerjaya terbaik untuk diri sendiri. Faktor-faktor ini boleh menjadi ekstrinsik, intrinsik atau gabungan kedua-duanya.


Apa itu nilai EKSTRINSIK dan INTRINSIK?


Ekstrinsik merangkumi ciri luaran seperti tetapan fizikal dan potensi pendapatan. Manakala intrinsik berkaitan dengan bidanng kerja itu sendiri dan apa yang disumbangkannya kepada masyarakat.


Beranilah membuat keputusan. Dan keputusan itu perlu segera di buat!

129 views0 comments

Comentarios


bottom of page