top of page
Search

SKIM PERANTISAN NASIONAL: KEPERIBADIAN DAN NILAI

Updated: Jan 14, 2021


SKIM PERANTISAN NASIONAL (SPN)


Inisiatif Kementerian Belia dan Sukan untuk membantu peluang pekerjaan untuk golongan belia. Permohonan kini di buka:



#######-------


Bimbingan Kerjaya

KEPERIBADIAN DAN NILAI


KEPERIBADIAN

Sama pentingnya anda mengambil kira keperibadian anda ketika memilih kerjaya impian anda. Anda perlu menilai sifat, motivasi, keperluan dan sikap individu anda untuk mencari kerjaya yang sesuai dengan keperibadian anda. Sebagai contoh, seorang jurujual biasanya harus keluar secara semula jadi bertemu dengan ramai orang. Jadi, jika dia seorang yang pemalu atau takut bercakap dengan orang lain akan memberikan kesukaran untuk dia melakukan kerja itu.


Anda dapat menentukan keperibadian anda dengan menggunakan ujian HOLLAND CODE yang digabungkan dalam kebanyakan alat penilaian diri atau jenis ujian psikometrik keperibadian lain. Holland Code adalah gabungan tiga huruf yang mewakili tiga jenis keperibadian teratas yang dapat Anda kategorikan. Terdapat enam jenis kepribadian yang secara kolektif disebut sebagai RIASEC, iaitu:

REALISTIC: Orang yang realistik lebih suka tugas konkrit dan lebih suka bekerja sendiri atau dengan orang lain yang realistik.


INVESTIGATIVE: Seseorang penyiasat suka menggunakan kemahiran abstrak atau analisisnya untuk mengetahui sesuatu. Dia adalah seorang 'pemikir' yang berusaha mencari jawapan untuk banyak pertanyaan mereka dan sering memilih untuk melakukannya secara bebas.


ARTISTIC: Orang yang artistik suka mencipta sesuatu dan mempunyai imaginasi yang besar. Dia biasanya “extroverted”(terkehadapan dan berkeyakinan)


SOCIAL: Orang sosial suka berinteraksi dengan orang ramai. Dia cenderung mementingkan masalah sosial dan ingin menolong orang lain.


ENTERPRISING: Seorang usahawan biasanya bersandar pada peranan kepemimpinan. Dia bersedia menghadapi cabaran dan bersikap ekstrovert dan mungkin juga agresif.


CONVENTIONAL: Orang konvensional lebih suka tugas berstruktur dan cenderung kepada perincian. Dia sering konservatif.


Mengetahui Holland Code anda akan membantu anda mengenal pasti pilihan kerjaya yang paling sesuai dengan keperibadian anda.


NILAI

Elemen penting lain yang harus dipertimbangkan dalam keputusan anda ketika memilih kerjaya impian adalah nilai anda. Nilai dihubungkan dengan prinsip dan kepercayaan moral anda dan skala nilai anda berdasarkan sikap dan kepercayaan anda tentang apa yang penting dalam kehidupan. Terdapat dua jenis nilai:


Nilai ekstrinsik merangkumi ciri luaran seperti tetapan fizikal dan potensi pendapatan.

Nilai intrinsik berkaitan dengan bidang kerjaya itu sendiri dan apa yang disumbangkannya kepada masyarakat.


Penilaian terhadap nilai anda harus merangkumi jenis gaya hidup yang anda mahukan; kepercayaan, agama, atau garis panduan etika yang anda ikuti; jenis organisasi atau orang yang anda mahu bekerja; dan produk atau perkhidmatan yang ingin anda sumbangkan.


Sekiranya nilai anda sesuai dengan nilai kerja atau rakan sekerja anda, anda mungkin akan merasa bangga dengan apa yang anda lakukan dan dengan senang hati mencurahkan masa dan tenaga anda untuk kerjaya anda.


Terjemahkan minat, kemahiran, keperibadian dan nilai anda ke dalam idea mengenai kerjaya atau industri tertentu yang anda gemari. Jangan terlalu cepat membuang idea walaupun anda tidak fikir anda boleh membuat kerjaya dari titik permulaan. Sekiranya anda menggemari sukan tetapi anda kekurangan kemampuan bersukan, fikirkanlah kerjaya sebagai jurulatih atau pengurus pasukan. Berfikir di luar kotak. Kerjaya impian anda harus sesuai dengan minat, kemahiran, keperibadian dan nilai anda agar anda dapat memperoleh kepuasan dan kesenangan maksimum dalam apa yang anda pilih untuk lakukan.



68 views0 comments
bottom of page